KURS: otvoritev murala “Zastavo bomo dobili”

Vljudno vabljeni na otvoritev murala »Zastavo bomo dobili« / brunch v petek, 25.  9. 2015 ob 13:00 v GT22, Glavni trg 22, Maribor.

Mural „Zastavo bomo dobili“ je zasnovan na arhivskem materialu, ki priča o borbi Narodno osvobodilnega boja in partizanskega odreda v Sloveniji med Drugo svetovno vojno. Mural ni memorializacija borbe in borcev, temveč poskus ponovnega premisleka tega zgodovinskega trenutka. Parola „Živimo v zgodovinskem trenutku zatiranja, na katerega lahko odgovorimo le z razrednim bojem“ poskuša umeščati mural iz zgodovinskega v kontekst aktualnosti. Poskuša se obračati k gledalcu, ter ga spodbuditi, da si zastavi vprašanje o njegovem lastnem položaju v današnjem sistemu perfidne represije, predvsem pa, kakšen je njegov odgovor nanjo.

V risbi na muralu „Zastavo bomo dobili“ je uporabljena fotografija Zidanškove brigade, na kateri le-ta maršira za zastavo, ki jo je dobila ob osvoboditvi Gornjega grada. O pomenu dogodka, kot tudi pomenu Zidanškove brigade, najbolje govorijo izvorna pričevanja borcev in sodobnikov:

»Nekaj posebnega bo danes!«, so govorili tovariši, ki so gledali brhke mladinke, kako nosijo cvetje. »Zastavo bomo dobili!«, se je razneslo popoldne v brigadi. Silno veselje je zavladalo povsod. Vsak je bil ponosen, da je borec brigade, ki bo prva dobila zastavo na Štajerskem. Svečanost predaje zastave naj bi bila zvečer. (Zidanškova brigada, Mirko Fajdiga, Ljubljana 1975, str. 409)

V svojih povojnih razmišljanjih o ustanovitvi brigade na Pohorju, je Mitja Ribičič napisal tole: »Leto dni po bitki na Pohorju, v kateri je skoraj ves bataljon omahnil v smrt, sem stal pred zborom Zidanškove brigade. Bila je formirana 8. januarja 1944. Govoril sem kot politični komisar IV. cone novi brigadi, ki je zrasla v enem letu na Pohorju. Rekel sem, da je brigada dedič Pohorskega bataljona, pa me je stisnilo v grlu; spomnil sem se Groge in Katarine, Gustla in zdravnika Mroža, borcev in tovarišev, pokopanih nekje pri Gradcu. Pomislil sem v tistem trenutku, da so se poslednji preživeli ustrelili sami, da ne bi padli v roke sovražniku. Pogledal sem po dolgih treh vrstah mladih fantov, zravnanih v različnih uniformah in z različnim orožjem, s titovkami, in zdelo se mi je, da smo se razumeli brez besed. Prevzeli smo veliko odgovornost. Zavezali smo se mrtvim partizanom, da bomo uresničili smotre, za katere so dali domovini in narodu svojo kri in življenje.« (Zidanškova brigada, Mirko Fajdiga, Ljubljana 1975, str. 55)

Zraven omenjene fotografije so na muralu uporabljeni tudi deli fotografije borcev  XIV Divizije, ki se pripravljajo za pohod na Štajersko.

Uporabljeni material hrani Muzej narodne osvoboditve Maribor.

Beograjski kolektiv poskuša v svojem delu naslavljati ključne problematike, ki se tičejo javnega interesa, kot so brezposelnost, fleksibilizacija, komercializacija izobraževanja, delovni pogoji v različnih kulturnih kontekstih ter historični revizionizem. KURS deluje skozi različne vizualne forme, primarno pa skozi produkcijo muralov-stenskih poslikav, ilustracij, stenskih časopisov in video poročil. Glavni cilj KURS je ustvarjati izobraževalne in informativne vsebine v okviru umetniške govorice ter prezentiranje le-teh skozi forme umetniške izraznosti. Čeprav je KURS primarno povezan s produkcijo umetnosti kot načinom izražanja in artikulacije, si skozi svoje delo ravno tako prizadeva za vključitev v politični boj, kar se v veliko primerov manifestira preko sodelovanj z levičarskimi organizacijami.
_____________________________________________________________________
Dogodek je del celoletnega programa umetniških rezidenc Sobezagoste Maribor, ki poteka v produkciji zavoda Pekarna magdalenske mreže,  je financiran s strani Ministrstva za kulturo in Mestne občine Maribor ter podprt s strani Narodnega doma in drugih mariborskih kulturnih organizacij in producentov.

The event is part of the year round programme GuestRoomMaribor; a production of Pekarna magdalenske mreže, financed by Ministry of culture and Municipality of Maribor, supported by Narodni dom and other cultural organisations and producers.

MISC INFOPEKA 2019 | Avtorji | Politika uporabe piškotkov